Tuesday, April 10, 2012

Makanan Unik


Hai semua...apa kabar? Hope kowg suma sihat2 lah yea sbb skrg neh kn dh nk mula jerebu...so, kshtn 2 kena jg lebih la kn... (apa punya skema ayat...adeh)


Hari neh ida nk kongsi sket sal makanan. Yea lah, sp yg x suka mkn kn...kompom2 suma owg suka tmasuk gk lah ida walopn kdg2 nk diet kn...hahaha. Tp kali ni ida bkn nk citer sal mknan yg selalu kita mkn 2 tp mknan yg ida rasa jrg2 @ ada org yg x penah jmpa pon...hehehe (tp ida suka ^_^)


1) Gayam a.k.a wadai kepeng
Kuih ni bua guna tepung pulut + air jer. Uli mcm doh nk buat roti canai @ donut 2. Pas2 baru wat bentuk kecik2 cm picta kt bawah neh sbb kalo buat beso2, mau tercekik tym mkn naty....tepung pulut kan liat...heee


Dah dpt bentuk cmneh, baru lah msk ngn gula merah + gula putih sbb gula2 neh la yg jd kuah tok kuih ni...


ni lah rupa gayam 2 yea


2) Murtabak durian
Murtabak doyan neh sm gk cm murtabak2 len cuma inti dia jer lah yg beza kn. Setakat neh ida x da jmpa lg mn2 kedai yg da jual. Kalo kowg da jmpa, bgtau kt ida yea sbb trgin nk merasa gk sm x cm yg sllu mkn 2. Murtabak neh mmg peberet lah sbb xda kt mn2 kn n hnya mgharapkan mak ida jer wat sbb mmg besh lah ^_^. Kwn2 ida pon sk n kdg2 2 request suh bwk blk kalo ida blk kg. Kalo kena musim dia, bole la tlg kn tp kalo bkn musim mn nk cekau doyan neh. Bole bg picta jer lah sbg pengubat aty...hehe (alamak teringin la plak -_-)




3) Mandai a.k.a kulit cempedak
Mandai ni sebenarya kulit cempedak jeruk. Yea lah, xkn nk makan kulit cempedak yg fresh 2 kn...keras kot. Kowg msty pk kn xder benda len apa nk makan smpaikan kulit cempedak pon mkn...tp sbb mmg sedap pon esp. makan ngn nasi pns2. Dulu pon kwn ida ckp cm 2 gk n last2 dia pon suka gk sbb sedap...heeee. Rasa dia masam manis n sllunya ida grg skali ngn ikan bilis n cili krg tp kalo mls sgt, goreng cm 2 jer pon bole. Sedap gk...(adeh terliur la plak neh -_-)


rupa mandai


mandai yg dh dgoreng...mcm rupa aym pon da jgk kn...hehe


So, cmner???ada x yg terliur...ntah2 xda pon kn sbb pelik jer suma neh...hehe. X po lah, ida sowg pon jd lah kn...adoiiii ase nk blk kg la plak nk suh mak mskkn suma neh...hehe. Jom makan...lapo la plak ^_^


p/s : sy windu tau mak + abah + bantal bucuk sy -_-

12 budak tomeiii:

cinnamon.com said...

wadai kepeng biasa la mkn.

orang banjar buat ni kan.

iEdA said...

aah...suma neh mknan owg banjar...yg lg 2 tu pon sdp ^_^

shiema sufian said...

Semuanya sangat unik (:

aKSARAfENDI said...

yang last tu mcm mnarik je..

saffiya_aleesya @ echa said...

semua makanan ni saya tak pernah makan..memang nampak pelik..saya nak try pun tp kat celah mana laa saya nak cari makanan ni yer huhuhu

iEdA said...

Shiema: aah suma unik2 jer...hehe ^_^

Aksarafendi: bole la try naty..besh tau ^_^

Echa: naty roger2 lah ida...kalo nk try, ida bole jer tlgkn...hehe ^_^

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

semua xprnh mkn..xth pun..hihi..teringin jgk nk try murtabak durian..:)

Kancil 8349 said...

memang unik

kura said...

kulit cempedak? series? asal nmpak macam sedappp ni? peh. nak..

iEdA said...

@~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~:naty kalo da rzki bole lah try...mmg sdp sgt2 ^_^

iEdA said...

@Kancil 8349:yup ^_^

iEdA said...

@kura:mmg sdp...skali cb, msty nk lg..hehe ^_^