Saturday, July 28, 2012

Harga Sebuah Janji



Alhamdulillah, dah 8 hari kita berpuasa. Syukur kepadaNya sebab kita dapat peluang bernafas lagi dan dapat teruskan ibadah puasa. Setakat neh masih bertahan dengan jayanya..haha. Yang lain2 pon jangan posa yang yuk pagi2 buka periuk yea. ^_^

Okies, xnak bebel panjang2 sangat. Ida sebenarnya nak kongsi cerita pasal janji. Yea janji. Semua orang tau  janji kan dan ida rasa semua orang pernah berjanji. Tak kesah dengan keluarga, pasangan, kawan-kawan tapi yang pasti pasti pernah kan. 


Dari kecil kita diajar berjanji. Dari zaman masih budak2 yang tak tahu apa-apa, masuk tadika sampai zaman universiti atau kolej. Lepas 2, ambung dengan zaman kerja seterusnya berkahwin dan bekeluarga. Setiap masa kita diajar dan belajar pasal janji. Janji yang menuntut setiap orang kotakan.


Zaman kanak-kanak, janji macam ni :
Ä "bila besar nanti, kakak nak kerja bagus2. nak tolong mak ayah. kakak janji kakak belajar rajin2"

Zaman belajar, janji macam ni :
Ä "aku janji yang kita akan tetap jadi kawan sampai bila-bila"

Zaman ada pasangan, janji macam ni : 
Ä "abang janji abang takkan tinggalkan sayang" - erk???yg ni seyes geli!!! wakakaka

Zaman kerja, janji macam ni : 
Ä "ko jangan risaulah. aku janji aku takkan bagitau kat si polan 2"

Zaman nak kawen, janji mcam ni :
Ä "saya janji saya akan jaga dia macam mana pakcik makcik jaga dia"

Zaman dah kawen/bekeluarga, janji macam ni:
Ä "abang janji akan jaga keluarga kita sebaiknya"


Semua ni dialog rambang yang kita biasa dengar sekeliling kita..kat tv pon bersepah kan. Memang semua orang pandai buat janji tapi nak laksanakan belum tentu lagi. Sedangkan budak yang tak tau apa-apa pon pandai nak berjanji bagai, ni kan pulak orang-orang yg dah sememangnya tau. 


Tak dapat nafi lah yang janji ni penting tapi bila orang yang buat janji 2 sendiri tak tunaikan nak buat cmner?? Pada ida memang tak jadi isu kalo seseorang 2 tak pernah berjanji tapi bila sekali dia berjanji, rasanya dia patut tunaikan. Betol tak?? Sebabnya, kawan ida zaman sekolah dolu2 ada cakap (mcm ckp besar pon ada gak) yang dia ni jenis orang yang pegang pada janji (kata-kata dia) tapi last2 dia sendiri tak pernah tunaikan janji yang dia buat.


Hakikatnya, jangan pandai berjanji kalo rasa diri 2 tak mampu nak tunaikan. Jangan pikir masa buat 2 ajer tapi pikir masa depan sebab bila sekali orang 2 tak tunaikan janji, rasanya susah dah kot nak dipercayai. Kalo langgar janji atas sebab yang sangat2 logik tak aper lah jugak tapi kalo saja2  tak ingat, lupa perkawanan ke memang menempah jalan lah. 


Pada yang suka berjanji tu, kalo rasa diri 2 kurang mampu nak tunaikan janji, jangan pernah janji (sila nyanyi lagu jangan pernah berubah tym neh) sebab sekali korang berjanji, dah jadi tanggungjawab korang tok laksanakan. Jangan cakap korang tak mampu sebab susah. Dah korang berjanji nak petik bintang lah, kait bulan lah, memang sampai kucing bertanduk pon tak kan dapat. Tapi, besenya janji ni yang logik kan macam bawak pegi jalan2 ke, tengok wayang ke. So, kompom2 lah boleh tunaikan yea dak. Cepat atau lambat tak jadi persoalan asalkan masih ingat dan mampu tunaikan. 

Sapa suh sangat manis mulut dan gatal2 buat janji kan. Jadi sendiri tanggung lah. Kalo tak, sendiri mau ingat lah sebab dalam Islam menunaikan janji adalah wajib. Firman Allah SWT : "Hai orang-orang beriman, penuhilah janji-janjimu". Firman Allah SWT lagi : "Dan penuhilah janji, sesungguhnya janji itu akan ditanya".


Jadi, ingatlah semua yea. Kalo nak buat janji, mohon buat janji yang logik akal sket. Jangan yang merapu meraban sebab orang yang memungkiri janji tergolong dalam golongan orang munafik. Sebelum berjanji 2, pikir sehabis mungkin. Jangan ingat janji ni senang macam petik jari jer. Bab berkata memang senang tapi nak tunaikan 2 yang parah kan. Ingat peribahasa ni lembu berpegang pada tali manusia berpegang pada janji. Jangan biar diri kita disamakan seperti seekor binatang hanya kerana tidak berjaya tunaikan janji. Sama-samalah kita berubah ke arah kebaikan dan menjadi seorang yang lebih baek. AMIN ^_^




p/s : tgh recall balek tkot ada lupa janji dan bulan ramadhan neh genap umur ida dlm tahun hijri...korg lahir dalam bulan apa?? ^_^

36 budak tomeiii:

hafizudin said...

1Malaysia.
Janji Ditepati.

Cinta Misteri said...

Janji msti d tepati. Klau tk tunai mknanya kita brhutang. Klau tk byr hutang, kena tuntut kt akhirat. Sapa nk jwb?

Fariz Reza said...

Assalamualaikum (^_^) datang follow blog ni. Follower yang ke- 493 .

Nanti jikalau ade kelapangan , awak tinggalkan jejak link blog awak di sini ya Exchange link

nanti saya dapat Blogwalking awak selalu (^_^)

Hope dapat jadi rakan yang sejati dalam blogger ni ya , kita gunakan peluang ini sebaiknya untuk mengeratkan lagi hubungan antara 2 blogger (^^_)
Salam perkenalan ; ) sekali lagi dari Fariz Reza .

From: Fariz Reza [Dot] Com

misz_eyza said...

ayat2 yg ida bagi tue rasanya semua orang biasa buat kan?

janji memang senang tapi nak tunaikan yang payah huhu...

firdaus ahmad said...

tu lah perangai kebanyakkan manusia mule2 pandai berjanji pastu akhir2
tak dapat tunaikan janji.. :(

Nelly The Strange said...

dah biasa dengar ! hehehe

nuruashia said...

kalo xdpt nk penuhi jnji better xyg bjnji..kn :)
btw, salam ramadhan :)

Maryam said...

pokoknya,jangan janji suka2 hati.kan akak kaaaan :)

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

huhuhuhu kankan.. huhu

;)

Eera Shera said...

promises are like snow ball. easy to make but hard to keep hehe ;)

khairul akmal bin azman said...

ada satu abg sumpah macam ini la macam tuela..


lama2 kene makan sesumpah bru taw.

anif abdullah| AA said...

jgan main janji sebarang .kan?
selamat berpuasa :)

Kancil 8349 said...

ndak berani sudah berjanji sebab takut ndak dapat tunaikan...

Papa Mifz said...

PM paling pantang org langgar janji...

AdanyaKauUntukku said...

akak pun ada janji ngan anak2...
walaupun lambat sikit....
tapi tetap tunaikan

IntaNBerliaN said...

a'aa tu dialog yg biasa kita dgr.. dr kecik kita dah berjanji kan... risau kot tanpa sedar kita xmenunaikannya..

Mrs Lurve said...

ehh bila dgr lagu Janji Manismu by Aishah selalu pasang kuat2 kasi hubby dgr hahahahahahaha

✿Lady Ainaa✿ said...

betul tu sis.. kalau tak berani tunaikan janji jangan berjanji.. tpi kita hidup ni telah melakukan perjanjian dengan Allah, so kena tunaikan juga... nice entry sis

lieyalatif said...

Betul tu....janjintu dah jadi mainan mulut manusia....samada tepati atau tidak je yg menjadi persoalannye...

E'in said...

drpd cakap janji, baik ckp insyaAllah.. tol x?

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

sy pun tkut nk brjnji..tkut xtertunai sblum ajal dtg..huhu...so bnyk2 la ckp insyaAllah sblum brjnji:)

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

ouh ye..jom join ni:)
http://kaisaraaiman.blogspot.com/2012/07/contest-header-paling-meletup-by-bh.html

khairul said...

sy singgah dn follow Ieda ..
http://gilamodified.blogspot.com

Tentang Kita said...

perkataan janji mmg mudah tuk dilafazkan tp brp kerat sgt yg mmg berpegang pada janji...tgk movie 8 jam...cerita nie mmg berpegang pada janji sampai mati

UniMeOw said...

betul3...sb 2 ada org 2 x brani janji pape ngn uni..pape hal pon lebih baek bserah kat Allah..

p/s:sb 2 uni kagum ngn dia..hik3...

amir aizat said...

janji perlu seiring dengan keikhlasan, slmt berpuasa :)

khairul akmal bin azman said...

keep it up blogging..
awk boleh jadi penulis yg hebat jugak.

*zafirah* said...

Hum,terasanya.Huhu
tapi,memang betul..kdg2 kita dgn mudahnya berjanji tanpa fikir dahulu..:(

http://xiexiepinky.blogspot.com/2012/08/kelahiran-putera-ke-5-dalam-keluarga.html

Miss Hidy said...

Jangan berjanji kalau takut makan diri di kemudian hari..Ak janji ngn korang nanti ak naik penang..hehe

putryteya said...

janji harus ditepati , kalau tak jadi manusia munafik

Antara ciri2 munafik :
"bila dia berjanji , dia mungkiri "
nauzubillah :) sama2 renungkan

Hasrina said...

janji.......manismu..aww..aisyah

Edy Fee said...

sokong..janji tapi tak tepati munafik la jwbnya

gdsbnga said...

susah nak tunaikan janji sebenarnya .

tirahzairi said...

manusia suka berjanji tapi susah nak tepati...huhu

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

betul3.. jangan buat janji jika rasa tak dapat ditepati kan kan kan

9n0L4 said...

kadang kalau tak sebut janji pun kire macam jnji jugak. ;)