Monday, July 09, 2012

'K.A.W.A.N'


 Tengok picta kt sebelah neh pon da tau ida nk bebel2 pasal apa kn. Tapi bukan dlm versi lembah lembut + gemalai sopan santun yea. Taip sambil dengar lagu i dont love u...kahkahkah. Lagi 1, entri ni x libatkan sapa2 dan mana2 nama tp kalo ada yg terasa 2, ida minta maaf siap2. Maybe org2 2 penah wat kat orang lain atau terkena ngn orang len. Ok, siap intro :P

Ok, semua orang ada kawan kan. Budak kecik pon ada kawan walopon dowg x tau yg 2 namanya kawan. Kalo sapa2 xda kawan 2, maknanya dia bukan normal lah..eh bole ke cm 2?? Bole kata cam katak bawah bangunan lah sebab xmeriah dunia tanpa ragam kawan2 yang macam2 kan.

Kawan ni ada banyak jenis. Ada yg versi kawan maya, kawan bese2, kawan separuh rapat, kawan rapat, kawan sejati dan kawan luar biasa pon ada jugak. Ida ada kawan dr semua jenis ni dan rasa2nya org len pon sama kn sbbnya kawan2 ni lah yg menceriakn hidup kita. Macam ida, kawan ida neh banyak ragamnya. Ada yg jenis xda perasaan, jenis x kesah, jenis sengal dan len2 tapi yg beshnyer sebab kawan2 yg rapat dengan ida semuanya sama perangai + kepala = bole on tok semua hal. Cop2, sekarang ni ida bukan nk ulas, huran pasal ida + kawan2 tapi nak cakap secara umum jer yea.

Dalam banyak2 jenis kawan, yg paling x suka bila ada kawan versi 'kawan'. Korang paham x maksud ida?? Kawan yg depan kita baek tapi belakang kita hanya tuan empunya badan jer yg tau. Kawan cmneh, ida xtau nk kelaskan sebagai apa sebabnya dia ni hakikatnya mmg kita tau wujud sebagai kawan. Tapi, yg dia getiks santainya tukar diri jd 'kawan' 2 kenapa yea? Dia xkesian ke dgn org yg dia jahanamkan a.k.a aniaya 2?? Seyes ida cakap, orang mcm ni x patut dianggap sebagai kawan pon sebab kalo dia dah sampai hati wat mcm 2, kawan jenis apa yg tinggal??

Selalunya, kes2 macam ni jadi bila org 2 x boleh tgk kelebihan + kesenangan dan sewaktu dengannya yg ada kat diri kita ni. Jadi, paling mudah, buat benda2 yg bole menjatuhkan. Contoh, dalam hidup bermasyarakat mcm kt ofis. Kita selalu dgr ada yg x puas ati lagi2 bila ada yg dapat naik pangkat. Jadi, mula lah org yg x puas aty neh cucuk jarum sana cini kata guna bomoh la, goda bos lah dan len2 (ida x tau lah sbb x penah keje tp kebiasaannya mcm ni lah kn). Kenapa perlu wat cm 2? Kalo dah rasa diri 2 ketinggalan, usaha kerja keras. Bagi bos nampak hasilnya. Ni x, dtg keje bkn sebab nak betol2 kerja tp lebih nk bergosip. Tak paham betol. Ingat bagi gaji free apa.

Kalo dlm perhubungan plak, kita tau si lelaki dan si perempuan kompom2 lah ada kwn2 lain kn. Jadi, kawan2 yg ada 2 cukuplah hanya sekadar kawan dan x lebih sebab semua orang bole rasa macam2 walopon kenal 1 sama lain kn. Tapi ni x, bila kawan lain macam kawan si perempuan rpt dgn si lelaki dan sebaliknya, mula lah jadi + timbul macam2. Kalo x kes jeles, kes len plak timbul. Jeles 2 normal lah sbb semua org ada perasaan kn. Kalo x, x normal lah jwbnya...ekeke.

 Yang ida nk highlight kn kat cn pasal kes kawan makan kawan
a.k.a kawan tikam kawan. Mana 1 yg sedap yea???hahaha. Kalo kes kt pejabat 2, kebanyakkan org bole tahan lagi sebab krg melibatkan isu emosi tapi kalo bab perhubungan, emosi 2 100% kot. Hal mcm ni jadi bila kawan 2 rapat ngn salah 1 pasangan (xkesah sm jantina o x). Mula lah keluarkan jarum yg dah siap2 diasah. Nak tunjuk bakat terpendam neh kan..haha. Segala macam peluru mula lah terlontar dr mulut yg manis bak gula 2 kn. Macam2 bole dicakapkan, contoh si lelaki/pompuan 2 jahat, ada org len (men kayu 10), dia penah wat benda2 x senohoh dan len2 lagi lah. Banyak sangat sampai  x sempat nk pikir..kiki. 

Bila jadi macam neh, si pasangan mula lah syak wasangka lagi curiga. Mula lah nk jauh diri, lari-lari anak 100m kan dari pasangan 2. Yang si tukang pembawa mulut ni plak boleh lah mula sorak getiks dulu walopon blom sepenuhnya terlaksana. Dah jadi macam ni, kawan2 yg kononnya 'kawan' dtg lah membantu tapi selalunya bukan bantu tapi meranapkan + merobohkan = menghancurkan lagi apa yang ada = tinggal. 

Sebab apa ida ckp cmneh?? Sebabnya tym neh la dowg kan keluarkan peluru terbesar versi bazoka atau meriam pon bole tok melaksanakan misi. Jadi, bila dah berjaya, apa lagi mission accomplishhed!!! 

Mesti ada yg tertanya2 kan kenapa wujud org2 macam ni dan kenapa dowg sanggup buat cmneh?? 
ida sendiri pon xtau juga tapi kat atas tadi ida dah bagi kemungkinan sebab dia tapi nk tambah sket lagi yg lebih kepada sebab dalam perhubungan 2 lah. Selalunya, orang yang wat cmneh kt org len sbb dia nk kan perhatian a.k.a jehles ngn perhatian yg kawan dia dapat dari pasangan tapi dia x dapat sama macam 2. Yea lah, kalo kapel2 neh, biasa dijaga mcm2 lah kn tapi ada jgk jenis yg bese2 jer...terpulang pd diri msg2. Lagi 1, dia ni maybe kekurangan kasih sayang kot. Sebab 2 dia wat cm 2 sbb nk dapatkan kasih sayang + perhatian dari pasangan kawan dia. Kalo nak sangat, cakap direct jer lah. Minta jer kawan 2 putuskan hubungan, jadi awak 2 bole lah amek tempat atau jadi penganti (kejam x..haha).

Hakikatnya, ida sendiri x tau apa yang besh jadi back stabber ni. Yea lah, selalunya yg jadi back stabber ni orang yg dikenali dan x mustahil dalam kalangan kawan2 sekeliling kita ni jugak. Kawan yea bukan orang yg x kenal langsung. Orang yg wat cmneh sebenarnya nak apa yea?? Balas dendam, kes x puas aty atau x senang tengok kebahagiaan orang lain yea?? Apa kata, cakap direct jer kt orang yang jadi mangsa 2 apa2 rasa yg wujud dalam hati org2 si pembuat. Kalo nak si pakwe atau makwe kawan sendiri pon bagitau. Senang sket kan tau sebab sebenar. Mana tau kot2 sesuatu perhubungan 2 hancur lebur tiba2 tanpa sebarang sebab musabab yg munasabah kan.

Panjang ida bebel kali ni. Bukan sebab nk mengadu (pon boleh gak kan..haha) tapi hal2 macam ni makin menjadi2 sejak 2 3 menjak ni. Sebab 2 ida nk kongsi dan kalo bole nak minta pendapat korang semua pasal isu ni?? Yea lah, kot2 jadi kat ida ke naty, bole gunakan pendapat korg akn macam nak terus kawan ke, ignore ke atau senang2 bagi sebijik jer..hehe. Pada ida, kalo seseorang 2 ida kenal dia sebagai kawan (lain jantina yea), selamanya dia kan jadi kawan. Tak lebih x kurang dan yang paling penting no hard feeling ya.


Pada orang2 yang terasa 2 plak, ida minta maaf yea (awal2 td pon da cakap siap2 kan). Bukan apa, korang penah pikir x perasaan orang yg korang cuba tikam 2?? Kalo korang kat tempat yang sama, sakit kan rasa 2. Jadi kenapa perlu buat lagi p nak buat cmner, aty orang ni x sama. Kalo sama robot lah jawabnya. Hanya diri sendiri yang bole corakkan kehidupan + perangai sendiri.


Kepada BACK STABBER sekalian, ubahlah perangai korang sebelum sesuatu yang lebih buruk jadi. Jangan korang pikir si mangsa x tahu apa yg korang buat sebab sekarang ni benda2 jahat dengan senang akan bocor. Jangan disebabkan kerakusan korang 2 jugak bole buatkan kawan yang mungkin terbaik antara terbaik hilang untuk selamanya. INGAT TU!!! Jadi, jom berubah tok kebaikan bukan sahaja si pelaku tapi si mangsa jugak ^_^.


 Cumilsss dowg neh..walopon macam2 jd, tetap bersama 


p/s : hiduplah dalam keadaan ceria + tenang sebab itulah nikmat dalam hidup yang diberi oleh Dia sementara di dunia ni ^_^

15 budak tomeiii:

Mrs Lurve said...

rasanya selama nie, pernah kena sekali kes kawan mkn kawan...ckuplah rasa, perit..yg penting doa org yg teranaiya dimakbulkan Allah. Kalo ieda rajin, boleh selongkar semula blog akak tajuk 7 tahun dah berlalu di koleksi dari hati..

Che Rosliza Che mat said...

Pernah kena jugak kawan makan kawan...tak sanggup rasanya hihihi

Miss Hidy said...

erm..hidy x pasti ad kena ke x..pape pun memang tak patutla kwan yg mcm ni..dalm 1 prhubngan kejujran itu pnting..=)

naim said...

hayati lagu hijjaz-kawan.. Insya ALlah.semoga damai smeua

jom singgah:
http://pemudattbc.blogspot.com/2012/07/saffmuslim-forum-ilmiah.html

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

prnh ada kwn mkn kwn..bila fkir blk gram..huhu..tp biar la..mls nk ingt.mls nk ambik th dh..hihi

IntaNBerliaN said...

alhamdulillah setakat ni sy blm pernah lg ada kwn yg jenis kwn mkn kwn ni...

Sue-Rya Qistina said...

inilah lumrah kehidupan. x semua kawan itu adalah teman dan sahabat. rambut sama hitam, tp hati lain2. pernah terjadi banyak kali. mcm akak lbh suka bersikap berdiam diri je, malas nk amik port. buat pening pale je kan. hehehehe...

saffiya_aleesya @ echa said...

manusia ni memang ada macam2 ragam jadi kita tak boleh nak jangka apa yang ada dlm hati masing2..apa pun berhati2 dlm memilih kawan sebab kawan yang betul2 sanggup berkongsi segala suka duka memang sangat2 susah kita nak jumpa..

lieyalatif said...

tu le org kate...kawan sejati susah nak cari....payah le nak jumpe...kalo ade pun boleh dibilang dgn jari...

mcm akak senang aje....kalo berkawan jgn bagi 100% kepercayaan sgt...paling koman pun kene tinggalkan 40% utk rase curiga tu....dunia skrang ni lain dik...byk nooo tipu helahnyer....

Remy hazza said...

nk kenal kawan sejati amat sukar....tunggu masa kita jatuh terduduk... kat situ baru kita nampak......

9n0L4 said...

pjgnye die membebel ye. hehe.

fieda said...

kwn mkn kwn...??tak pernah kena lagi..alhamdulillah..

Kancil 8349 said...

Kancil sudah menemui banyak jenis kawan...melalui mereka kancil rasa selesa untuk memperbaiki diri kancil

tirahzairi said...

keep in touch dear :)

Am said...

xsah kalau xde kes kwn makan kawan ni... mesti ada yg puas hati... tu yg xbest...


well, Selamat berpuasa =)