Monday, February 27, 2012

Sucikan Hati



Hati???ada apa dengan hati???act. ida dh penah cerita sal hati neh kat entri NIE tp apa yg ida nk tulis ni x sm lgsg tau...cuma kalo ada tersama sket2 2 bese la kn...hehehe


Minggu lepas waktu bekfes, lect ida da ckp sumthing yg pd ida benda yg jrg dia nk ckp. Pasal sucikan hati. Dia tya la pe yg ida n kwn ida paham sal ayat 2 n ida jwb la yg "kena banyakkan amal ibadat, solat, mengaji". Memang benda 2 betol n wajib kita wat kan tp ada maksud tersirat lain pada ayat 2. So, mmg agak penin gk la nk pk n dia suh cri sendiri jwpn dia.


Jadinyer, ida post benda alah neh kt fb nak tahu feedback owg len sal ayat sucikan hati neh. Alhamdulillah, ida dpt feedback yg memberangsangkan walopon mula2 da gk jwpn yg sengal + senget...hahaha


Kalo kowg nk tahu, sucikan aty neh sebenarnya - fikirkan semua yang baik2 ajer a.k.a positif walaupun owg len buat jahat, kita kena tetapkan pada aty + fikiran benda yg baik2 n semua 2 bermula dengan 1 kemaafan. Yea, kemaafan adalah dendam yang terindah bak lagu aishah...ceeewahhhh


Kemaafan ni akan jadi indah kalo kita ikhlas dalam melakukannya. Memang nak memaafkan kesalahan owg laen 2 pyh tambah2 bila kesalahan 2 bukannya datang dari diri kita sendiri tp x salah untuk kita rendahkan ego yang sememangnya tinggi melangit untuk kemanisan yang akan kita kecapi masa akan datang. Walaupun memerlukan masa untuk memaafkan seseorang 2, tp gunalah hati dalam membuat keputusan dan jgn biarkan akal jahat semata2 sbb takut naty hanya penyesalan jer yg tinggal. 


Jadi, harapnya kita sm2 sucikan hati spya hidup ni lebih ceria tanpa sebarang beban msalah yang remeh temeh. Hati pon kan lebih sihat sbb x simpan dendam yang kompom2 bole pengaruhi kondisi hati jd lebih teruk n terus rosakkan keharmoniaan yg ada. 


p/s: ida pon cuba sucikan hati ngn memaafkan org walopn kita tahu 2 bkn kslhn kita...maybe slh phm jer..hasilnya, ida lebih hepi n kami dah baik kembali...tol x ida ckp kemaafan 2 dendam yang terindah ^_^

8 budak tomeiii:

wanabee said...

nice enty :D
tak ada dendam ..tak sakitlah hati ..
tak ada sakit hati ..tak byklah dosa tak byk dosa ..tak byk lah ngumpat ..aha .

izyantyPersonalTaste said...

a'ah...kena sucikan hati baru tenteram hidup kan...sedang berusaha berfikiran positif :)

~ieda~ said...

@wanabee:yup tol 2 wana...jd kna sucikan aty tok elakkn suma 2 ^_^

~ieda~ said...

@izyantyPersonalTaste:betol 2...ida pon ngh praktikkn benda neh...jom kita sm2 ^_^

naim said...

salam alaik

sekeping hati kena selalu di suci, :)

jom baca;
http://pemudattbc.blogspot.com/2012/02/majalah-q-anda-answer.html

semoga manfaat,

a i m z said...

maaf..memaafkan memang susah...
sy tak tahu bila saya boleh memaafkan org itu..

Si BuDaK KaChAk said...

nice....terima kasih...

=)

Si BuDaK KaChAk said...

insyaAllah...

=)