Saturday, February 04, 2012

Tips Memilih Kasut


Kasut merupakan 1 keperluan dan penting bukan sj utk bg keselesaan dan pelindung kaki tp utk melengkapkan penampilan seseorang 2
yea lah, kalo da pakai chantek2 mesti la kasut pon nk yg glamor gk kn...bawu lah gojes + meletop...hehe


Bukan sj pompuan yg suka pakai kasut chantek2, tp lelaki pon sm jgk
xkn la pakai smart2 - bj kemeja + sua slack nk pakai selipar jepun je kot...mesti la kowg kn pakai kasut sarung a.k.a kasut hitam keje 2 kn...baru lah nmpk hensem...kan kan


Ni ada beberapa jenis kasut...sowi lah byk kst pompuan yea ^_^


Semua org suka beli kasut dan ada juga yg jadikan kasut ni sbg hobi tau
bila ada jer design baru + chantek, walaupun x guna mesti akan beli jgk...jnji ada dlm simpanan kan (tp org yg dlm kategori neh sket jer lah...hehe)
ada juga org yg jenis men sebat jer kalo beli kasut asalkan nampak chantek dah cukup
tp ada pulak yg pentingkan jenama...biarlah mahal janji nmpk mewah bila pakai...aduiii 2 pon bole yea
tp kan, kalo beli mahal2 pon, kalo melecet x guna jgk (sian kaki 2 tau...mesti nages2 dia sbb sakit)


Kasut ni kan untuk bg keselesaan pd kaki sbb bila kaki kita selesa, kita akan melangkah dgn yakin
jd, penting tau utk pilih kasut yg benar2 sesuai spya x mendatangkan kemudaratan kemudian hari
so, ida nk kongsi sket tips2 nk pilih kasut agar kowg x silap wat pilihan yea


Perkara yang PERLU diambil kira sebelum membeli kasut
* beli kasut pd waktu siang @ petang utk mendapatkan saiz kasut yg sesuai dan selesa bila dipakai
* berdiri tegak & pastikan kasut yg dipilih selesa...pas2 try ngn jln2 dlm kedai utk pastikan smda kasut 2 benar2 selesa utk kaki @ tidak
* pastikan jari & tumit tidak terkeluar daripada saiz asal kasut
* semasa mencuba kasut, pastikan pakai kedua-duanya
* kalau utk org yg suka pakai stokin @ sarung kaki, lbh baik kamu memakainya sekali semasa mencuba kasut utk mengelakkan salah pilih saiz esp. utk kasut sarung dan sukan


Perkara yang DILARANG ketika membeli kasut
* JGN tergesa-gesa ketika memilih kasut spya kowg mdpt kasut yg selesa dan sesuai dgn penampilan diri
* JGN sesekali membeli kasut pd waktu pg krna kaki belum mengembang ke tahap maksimum
* JGN hanya duduk dan mencuba sebelah kasut shja 
* JGN mudah menganggap kasut itu benar2 selesa sepenuhnya walaupun chantek dan saiz sesuai tanpa kita mencuba terlebih dahulu
* JGN membeli kasut tanpa mencuba terlebih dahulu dan hanya berpandukan saiz semata2 kerana tidak semua jenama menggunakan saiz yang sm (berbeza2 mengikut produk)
* JGN memilih kasut dgn begitu ketat dan menganggap kaki kowg akan biasa dgn saiz yg dipilih sbb lambat laun pasti akan muncul mslh spt melecet 


Jadi, ingat yea...kalo nk pilih kasut 2, pilih yg terbaek n plg penting kalo bole survey kat semua kedai kasut utk dptkan pilihan n keselesaa kasut yg plg maksimum


p/s:lbh suka kasut sarung n sport...high heels tolak tepi...xsuka sbb naty kaki nages2 sbb sakit..hoho ^_^

19 budak tomeiii:

shiema sufian said...

nice tips (:

~ieda~ said...

@shiema sufian:thanks shiema ^_^

Si BuDaK KaChAk said...

lama dah x gi bli kasut bru...jom kuar bli kasut nk??hehe...

~ieda~ said...

@Si BuDaK KaChAk:hehe...sm la kita...bole2 owg tman awk li kst...tp dtg la png yea ^_^...hoho

gnie said...

done follow :)
http://inmymind-gnie.blogspot.com/

zOeY zAu YaH said...

btl2 hihi..

Si BuDaK KaChAk said...

lama da tak dtg penang...rindu la dkt sane...dlu slalu merayau penang mase praktikal kat sne...

~ieda~ said...

@gnie:thanks gnie ^_^

~ieda~ said...

@zOeY zAu YaH:hehe...bguna kan zoey ^_^

~ieda~ said...

@Si BuDaK KaChAk:ha, naty awk bole la dtg png...jln2 blek...msty trgt zmn2 praktikal dolu2...hehe

Si BuDaK KaChAk said...

igt lagi penah nyanyi dkt kedai makan dekat seagate...pstu lepak quenesbay..*btol ke eja ni*...pstu tido tepi pntai dkt btu fringhi...gi naik pagoda tu...mmg byk la kenangan dkt sne....

~ieda~ said...

@Si BuDaK KaChAk:waaa kira terer la awak pnh nyanyi kt seagate 2 sbb c2 open kn...hehe..queensbay.2 mmg jd port mlepak sbb mghadap laut n p.jerejak kn...pagoda kt area bukit bndera 2 ea???ida bwu 1st tym g bln 1 td...hehe...tp besh kn png ^_^

Si BuDaK KaChAk said...

terrer??hahaha....klu terre da jd artis da time ni...hehehe...a'ah...kt bkt bndera tu...bez kn??tp mcm mahal la kos kt sane...

~ieda~ said...

@Si BuDaK KaChAk:hahaha...klo da jd retis, kompom la awk bkn geng sy da...xknl da...hoho...aah...tren b.bndra pon da baru tau...xper skali skala cuti2 Mal kn ^_^

Si BuDaK KaChAk said...

tu la...tp lps da jd geng ni pastu jd retis pun xkesa...insyaAllah xkn lupekn geng...hehehe

tren tu da byk kali repair da...hehehe

tggu la da kaye bleh la kot nk cuti2 malaysia ni...hehehe

~ieda~ said...

@Si BuDaK KaChAk:amin...2 yg nk dego 2...hoho...

aah mmg da byk kali repair tp tren yg bawu neh besh gk la...x mcm yg lm 2

haha...okies ajer...bole jln2 kliling Mal la yea ^_^

Si BuDaK KaChAk said...

owh...bes ke tren bru??blum naik lg...xpe2...ade rezki nnt dpt la rase nek tren bru tu....hehehe

~ieda~ said...

@Si BuDaK KaChAk:ok la kalo cmpre ngn yg lm...hehe

Si BuDaK KaChAk said...

nnt la tggu kaye bru gi sane....hehehe