Monday, November 07, 2011

Perbuatan Bahaya Selepas Makan


Cmner raya smlm???mesti besh kn n mesti kowg mkn byk dgg smlm kn..kn..kn...hehehe
jgn tipu lah kn...kompom byk lembu + kerbau + kambing tumbang smlm
msti lah msk mcm2 esp. sup tulang...perghhhh sedap kot..hahaha


Tp, dalam kata dok syiookkkk makan mcm2 2, kesihatan jgn lupa tau
yea lah, dah mkn byk dgg smlm kn jd kena lah beringat sm yea
dgg 2 kan ke byk lemak jd kita xmo lah lemak2 dgg 2 naty bertukar jd kolestrol...hehehe
isk3...ape lah yg ko dok bebel ni ida kn..bkn da owg nk baca pon pe yg ko bebel
xkesah lah, ida ttp nk bebel gk.hohoho


Hokey, rini ida nk kongsi sket benda yg ida tahu...rasanyer ramai kot yg dh tahu tp x kesah lah ida ttp nk kgsi jgk tmbh2 smlm baru pas mkn byk kn...hehehe
tp ni bkn tok semlm jer tau tp utk tiap2 hr sbb sp yg x mkn tp2 hr kn
xkesah lah makan nasi ke, jajan ke tau pape pon tp yg pntg tetap makan jugak..kan kan kan
apa yg ida nk kongsi ni, klo bole ya, JANGAN!!! (tol ke yea...hantam jer lah)


Kebiasannya, pas mkn da lah sstgh owg neh yg suka merokok kan...seyes ida sndri pon x phm pe yg besh sgt ntah merokok neh...asap jer kan (ida xtahu lah sbb xpenah mrokok..hoho)
kowg tahu x, klo kowg merokok pas mkn ibarat kowg merokok 10 batang sekaligus 
so, potensi nk dpt kanser 2 blpt kali ganda lah kn...adoiiiii 
dasyat kot...kowg x syg nyawa ke????jgn la cm 2...cedey naty owg2 yg da kat sekelililg kowg tuh
klo kowg x tahu cmner owg merokok, kat bwh neh da pitca owg merokok....hohoho (jgn mrh ^_^)

adoii...penuh asap


Pastu, ada jgk org yg suka makan buah terus abes makan...xkesah lah tym lunch ke, dinner ke, bekfes ke, supper ke
mmg buah neh elok tok proses penghadaman kan tp x bole lah lahap terus cmtu jer pas makan
sebabnyer, klo kita terus jer makan buah, perut kita akan kembung ngn angin (boncit la tuh)
ha, korg nak ker pewot korg nmpk boncit???mesti x mo kn...hehe
so, klo nk gk mkn buah neh, makan 1-2 jam b4 makan x pon 30minit pas makan yea
sedapnyer la haiii


Ada jgk org yg suka sgt minum teh pas makan...cnthnyer abah n tok wan ida...tp abah ida kurang sket la klo nk bndg ngn tok wan ida...dia suka sgt2 ngn air teh..hehe
kwn2 ida pon da yg suka gk...sedap ke air teh ni ea (sori ida x minum teh...hoho)
minum teh ni org ckp, klo waktu2 ptg + makan cucur plak mmg la sedap n kena kn
tp klo minum pas makan berat2 neh agak kureng sesuai lah
sbbnyer, daun teh 2 da kndgn asid...jd protien2 mknn yg kowg makan 2 akn mudah tmusnah lah
skaligus ssh tok proses pghadaman blaku...cian kat perut kita kn..
minum air masak kn lagi bagos tp lg elok 20minit pas mkn yea..hehe
cm besh plak siap da lemon tuh..hoho


Korg mesti sllu longgarkan tali pinggang pas makan kan...betolll x ida ckp neh sbb ida pon dolu2 suka gk wat cm 2...hoho cmneh la lbh krg tp yg neh tali pinggang + kpla hehehe
kononnyer nk bagi ruang lebih kat perot la kan sbb nk makan mcm2 lg...kehkehkeh
tp, sbnrnya perbuatan kita 2 x elok pon tok tubuh badan kita (insaf neh...x buat da)
nak tahu x kenapa ida ckp cm 2????
sbbnyer, bl kita tb2 jer longgarkan tali pinggang tuh, usus dlm pewot kita neh cm tkejut gk la
pe lagi, tbelit2 la dia pas2 tersekat...haaaaa nk wat cmner tu
kan ke dh x bole k hadam ngn sempurna...isk3....
jd, jgn lah nk longgar2 kan pulak t.pinggang tuh yea tp klo nk jugakk longgar siap2 b4 makan hokey
kn da jd moncit cmneh...hoho


Sabo yea...ada lagi perkara2 -ve yg kowg suka buat tmsuk gk ida...jd dgr je ida bebel2 dulu k
Sapa kat cn x suka mandi????msti korg suka kan tambah2 plak kalo dpt mndi kat laut, air tojun...perghhh beshhh kot...da x sp2 nk bwk ida g mndi air tojun???erkkk pe ko merepek ni ida...ok2 jom smbg
klo da owg x suka mndi 2, bole kata cm kambing lah kn sbb kambing kn x suka mndi...hehe
mandi ni bagus sbb dpt sgrkn badan tp mandi pas makan x elok tau 
sbb bole tingkatkn pngaliran darah dlm badan tp dlm ms yg sm menurunkan kadar pengaliran darah kat sekitar perot...adoiii dh cm blajo sains plak..hoho
bl dh jd cmni, nak x nak proses penghadaman 2 jd lemah n makin ssh lah makanan 2 nk hadam...parah neh
jd, elakkan lah mandi lps makan yea
ha...ida lupa lg 1 yg plg pntg kot...org ckp lah bkn ida ckp yea, mndi pas makan neh bole wat jd moncit...mesti korg semua x nk kn jd jgn wat yea...set dlm kpla siap2 da...hehe
olololo...beshnyer dia mandi siap ngn itik skali plak tuh


Orang cakap berjalan x kesah lah laju @ lambat bole kira sihatkan badan kn
sbb 2 lah klo ptg2 kita tgk ramai jer org jln2 tambah2 kt area tasik, taman permainan kn
tp 2 waktu ptg lah tp klo yg bjalan pas jer makan neh x brpa elok sgt lah yea
bukan apa, ada ke abes jer makan terus nk bjalan dh...sian kat perot 2 kn..bagi la dia rehat plak...kehkehkeh
tp da gk yg pcya bjlan 100 langkah pas makan neh elok sbnrnyer sbb (ida x taulah fakta neh muncul dr mana kan) bole pnjgkan umur kita sampai 99 tahun!!! 
betol ke sbb ida x penah dgr pon cuma yg ida tau klo bjln pas makan, wat perut senak ada lah...hoho
hakikatnyer, bjalan lps makan ni x berapa elok sbb bole menyebabkan sistem penghadaman kita x dapat mnyerap nutrien2 dr mknan yg kita makan 2...jd cmner nk beso????tol x...hehe
so, kurangkan bjalan lps makan yea...hihihi
amboi semangat deme neh


Ha...ni lagi 1 benda yg suka sgt but kn...bole ckp plg besh la...pe lagi klo bukan tidooooo!!!!!!
hahaha...ida tau korg semua mmg suka tido kn sbb ida pon suka jgk...klo dpt ttdo tambah2 plak hr hujan perggghhh mmg tbaek dr ladang lah...ehhh pe kena mgena plak neh...hantam jer lah
sllunyer, klo perut kenyang jer, mata mesti suam2 kuku nk tido
mulut 2 plak mula gedik2 nk menguap bagai cm x tido seminggu
air mata dah mula btakung macam ngah potong bawang
jd, ubatnyer tido lah kn....hadoiiii mmg parah tol kn klo pas makan jer nk tido, pas makan jer nak tido  amboiiii sedapnyerrr dia neh tido kan...jehles!!!jehles!!!
mmg tido 2 satu kewajiban gk sbb nk bg badan rest pas pnt bkerja, stadi n len2 lah
tp klo tido pas makan neh, pada ida x berapa elok lah...
kita pon tau kn, klo tido pas makan bole wat pewot jd moncit...2 pe yg da lam kpla kita
tp hakikatnyer, tido pas makan bole sbb makanan yg kita makan 2 x dpt dihadam dgn baek n bole bawak pnyakit gastrik gak tau...ha x lupa gk bole sbbkan usus kita kena jgkitan pnyakit
ha, jd pasneh tahan la mata jap yea pas makan...bagi mknan 2 hadam dulu then baru lah tido...hoho
amboiiii beshnyerr dia tido


Ha...byk x ida bebel rini...sori ya klo entri neh pnjg sgt tp ida bebel tok kesihatan kita bsama...ehh???sejak bl bsama kn..hehe tp tol lah kesihatan kwn2 n ida jgk kn korg2 semua
harapnyer, pasneh bole la kita ubah rutin harian kita sket2 sbb cmner nk dpt badan yg chat klo kita sendiri x ubah perangai kita kn...hoho


Jd, semua 7 perkara yg ida bebel2 kt atas tuh korang JANGAN buat ye
katakan TIDAK pada semua 2...hehe
jg kesihatan hokey!!!!



p/s:thanks to incik google 4 da pitca n kesihatan adalah hak milik setiap insan ^_^

12 budak tomeiii:

NURIN AFFIRA said...

nice entry :)

IqaNi said...

hik.. thanks ye sudi share! info yg berguna!

shazwan: said...

nice entry.

Aishah Amira said...

bagus betul , ada info ^^ . hihie . jemput singgah blog Myra plak keyh , myra tag awak tau .

http://aishamyra.blogspot.com/2011/11/tagged-game.html

Kasih Kita said...

Kunjungan balas. Dah follow sini juga :)

Si BuDaK KaChAk said...

menarik....byk gak mende yg saya wat lepas mkn....adakah ianya akan berkurangan lepas ni??tah ler...tgk la camne nnt...hahahaha

~ieda~ said...

@NURIN AFFIRA:thanks dear ^_^

~ieda~ said...

@IqaNi:orite..sm2 kita ubah yea ^_^

~ieda~ said...

@shazwan::thanks kamoo ^_^

~ieda~ said...

@Aishah Amira:hehe...tol 2...sm2 tmbh pgetahuan ^_^

~ieda~ said...

@Kasih Kita:thanks dear ^_^

~ieda~ said...

@Si BuDaK KaChAk:hahaha...bole plak cm 2 yea...sila lah ubah demi kesihatan...hoho ^_^